Магазин Антиквар Стиль французьких ювелірів
 
    
 

Гроші - це свобода,
викувана із золота

Е.М. Ремарк

Скриня


ГоловнаСтатті для колекціонерів→ Стиль французьких ювелірів

Стиль французьких ювелірів

29 вересня в Санкт-Петербурзькому манежі відбувся міжнародна виставка-ярмарок "Світ каміння". Свою продукцію на ній представили більше 350 компаній. Були виставлені найрізноманітніші вироби з каміння та металу - прикраси і годинники, колекційні мінерали та ограновані камені, предмети інтер'єра і камеї, а також багато чого іншого.

Така подія - гарний привід поговорити на вічну тему, про ювелірні прикраси та коштовне каміння. А також про тих, хто примножив їх і без того сяючу славу та з їхньою допомогою одержав всесвітню популярність.

Коштовне каміння та дорогоцінні метали здавна привертають до себе погляди людей. Ще невідомо, що виникнуло раніше - людина взяла до рук знаряддя або начепила на себе гарну штуковину. Прикраси - і радість для очей, і знак статусу, і відмінне вкладення коштів, і витвір мистецтва. Коштовне каміння - те, що ніколи не вийде з моди. Ювеліри ж - завжди та особливо в наші дні - незвичайні люди, майстри і майже чарівники.

Розповімо про деяких з них - відомих французах, які стали майже легендою.

Сьюзан (Сюзан) Бельперон народилася у Франції на початку століття. Одержавши художню освіту, вона зайнялася дизайном прикрас. Її творчий шлях тривав п'ятдесят років, і кожна її робота викликала незмінне захоплення численних шанувальників. Однією з найвідоміших робіт Бельперон вважається брошка у вигляді морської зірки, виконаної з цільного шматка гірського кришталю, який немов би є оправою для діаманта тієї ж форми, але меншого розміру.

Основними рисами стилю Бельперон вважаються використання освітленого халцедону та гірського кришталю. Вона справді була прив'язана до молочного кварцу, змінювала його звичний вигляд, освітлюючи до ніжно-блакитного кольору, комбінуючи із сапфірами та відверто впиваючись відтінками синього.

Однією з цікавих та привабливих особливостей Бельперон була її манера влаштовувати із замовлення цілу процедуру. Не менше години вона витрачала на те, щоб з'ясувати, чи підійде її клієнту та чи інша прикраса. Маючи індивідуальність, коштовності можуть зіграти злий жарт із хазяїном, який живе "на іншій хвилі" - казково дорога річ може виглядати як дешева брязкітка і не прикрашати, а опошляти зовнішній вигляд. Приміряння ж Бельперон нічим не відрізнялися від примірянь "від кутюр". Вона пояснювала свою звичку тим, що жодна поважаюча себе людина не купить без приміряння навіть недороге плаття - чому ж не ставитися до придбання прикрас, які супроводжуватимуть життя клієнта довгі десятиліття, а потім перейдуть до його спадкоємців, з такою ж старанністю?

Спочатку Сюзен Бельперон працювала в паризькому ювелірному концерні "Рене Бувен". Пізніше, у 1933 році Бельперон розпочала спільну справу з впливовим бізнесменом Бернардом Херцем. Ця спільна справа була перервана лише коли Франція була окупована нацистами. У сорок третьому році Херц був убитий, але пізніше Бельперон відновила співробітництво з їхньою родиною, створивши новий ювелірний дім "Херц-Бельперон".

Бельперон надзвичайно пишалася своїми витворами, ніколи не робила більше одного екземпляра кожної речі і демонстративно відмовлялася позначати на своїх витворах авторство фірми, пояснюючи це тим, що її роботу неможливо переплутати з жодною іншою.

Це повинні враховувати колекціонери - ймовірність підробок "під Бельперон" неймовірно висока. Крім того, багато ювелірів у найрізноманітніших країнах світу намагалися дотримуватися стилю Бельперон і копіювали її вироби.

Після смерті Бельперон нью-йоркський дизайнер Лендріген, відомий тим, що свого часу працював за ескізами Фалько де Вердюри, придбав 4500 начерків з архіву Сюзан. Тепер він робить прикраси, користуючись невтіленими в життя ідеями Бельперон, і навіть виготовляє їх у тій же самій французькій майстерні, яку колись використовувала Бельперон - "Дард і сини". Але ці роботи Лендрігена, на відміну від бельперонівських, мають авторські знаки і тому переплутати їх з "рідними" неможливо.

Інший знаменитий француз - Рене Буавен - відкрив свою першу студію у 1890 році. Він був одружений із сестрою відомого кутюрьє, засновника "від кутюр" Поля Пуаре. Відмінна якість прикрас, можливо, у поєднанні з прославленим прізвищем дружини, зробили фірму Буавена досить відомою - однією з тих, хто визначав стиль у перші десятиліття двадцятого століття.

І коли у 1917 році Рене зненацька помер, молодій вдові вдалося врятувати й ім'я, і спільну справу. На допомогу Жанні прийшло багато прославлених майстрів. Серед них була і Сюзан Бельперон - це вона розробила стиль компанії, що прославився пізніше, і продовжувала працювати у Буавенов цілих десять років, до 1933 року. До цього часу в родині Буавенов підросла дочка Жермен, яка стала дизайнером.

Прикраси від "Буавен" славляться тим, що вони крутяться, гнуться, вібрують і навіть ховають (щоб потім зненацька виставити на загальний огляд) ті або інші камені. Брошки зі знаком фірми часто виконані у вигляді фігурок тварин, вони об'ємні, їх так і хочеться торкнутися і повертіти, щоб уважно розглянути з усіх боків.

Це варте того - от, наприклад, брошка у вигляді морської зірки, викладена каменями огранювання "кабошон", або прикрашена рожевими турмалінами та діамантами невеликого розміру креветка, що оповилася навколо барочної перлини... Ці достатньо великі прикраси, проте, мають особливість зорово губити свій об'єми, ніжно прилягаючи до жіночого плеча або пристроюючись у вирізі плаття. Але вони гарні й у вигляді декоративних предметів - як прикраса вітальні.

Вершиною ювелірного мистецтва вважається зроблений у майстерень "Буавен" хамелеон - як і його природний прототип, він може міняти фарбування (при натисканні на язик цієї мініатюрної тварини повертається убудований у його спину валик, усипаний http://privatebanking.com.ua/ua/publikacii_o_private_banking/al_ternativnye_vidy_investirovaniya/stil_francuzskih_yuvelirovсмарагдами та рубінами).

У 1964 році до "Буавен" прийшов золотих справ майстер Жак Бернар, який і сьогодні залишається провідним дизайнером, а з 1976 року за сумісництвом і комерційним директором фірми. Дім "Буавен" як і раніше, як і сто років тому, знаходиться в Парижі, але спеціальний салон під тією ж маркою успішно працює і в Лондоні.

Картьє - одне з найвідоміших ювелірних прізвищ. Про один цей дім можна було б написати цілу поему. Картьє - це не тільки прикраси, у різні періоди розвитку фірми вона славилася різними виробами, різними стилями. Так, наприклад, перші "фруктові салати", знамениті "тутті-фрутті" Картьє, що представляють собою намиста і брошки у вигляді кошиків для квітів - зі смарагдів, сапфірів та рубінів, огранованих у вигляді фруктів, листя та ягід - були створені дизайнерами цієї фірми. Також і колекції прикрашених коштовностями фігурок з пантер, і зараз залишаються своєрідною візитною карткою фірми. А сьогодні, приміром, великою популярністю користуються годинники Картьє.

Початок цій світовій славі поклав у 1847 році паризький ювелір Луі-Франсуа Картьє, відкривши у французькій столиці перший магазин під своїм іменем. У комерційному реєстрі міста Парижа з'явився наступний запис: "Спадкоємець пана Пікара, Луі Франсуа Картьє, виготовляє ювелірні вироби, модні прикраси, новинки. Клеймо - червовий туз у ромбі". Слід згадати, що це був час розквіту Другої імперії Наполеона III, і головними клієнтками Картьє стали імператриця Євгенія та принцеса Матильда - визнані законодавиці мод у світі.

Своїм успіхом Картьє був зобов'язаний у першу чергу своїй активній життєвій позиції. Він хотів не просто миттєвого прибутку, а розвитку справи, перспектив.

На той час, коли син ювеліра Альфред прийняв сімейний бізнес, а це сталося у 1874 році, у кожної королівської родини в Європі вже був відкритий рахунок у Картьє, фірма перетворилася на синонім розкоші та високого положення в суспільстві, а онуки Луі-Франсуа - Луі, Жак і Пьєр - стали частиною життя своїх заможних клієнтів. Замовлення надходили з найрізноманітніших куточків світу - клієнтами "Картьє" були індійські махараджі, близькосхідні принци, російські государі та члени їхніх родин.

Вони першими стали використовувати платину - більш м'який, ніж золото, метал. Щоб навчитися поводитися з ним, треба було сто років, але Картьє зуміли з ним впоратися і створили найсвітлішу та найбільш невидиму з існуючих оправ. Брати Картьє першими стали випускати наручні годинники і винайшли прямокутне огранювання "багет".

Однак уміння і бажання потурати вишуканим капризам найвитонченіших дам світу не перешкодили створенню фірмою першого зразка наручних годинників для пілотів (це сталося у 1906 році), а пізніше, у 1919-у, розробці першої базової моделі тонких наручних годинників під назвою "Танк" (на згадку американського танкового корпуса, що воював у Франції під час першої світової). Зараз уже з упевненістю можна говорити, що "Танки" витримали випробування часом - їх носила Джеккі Онассіс, продовжує носити Елтон Джон, а якщо вірити публікаціям у модних журналах, у Трумена Капоте було шість (!) таких годинників.

Однак головний напрямок діяльності "Картьє" - це робота з коштовним камінням. У той час, як Росія у 20-ті роки з ледве піднімалася з розрухи, що слідувала за громадянською війною, світ переживав економічний бум. І брати Картьє зуміли скористатися ним повною мірою. У 1917 році вони провели ефектну угоду, обмінявши два намиста зі східних перлів, оцінені в 1 мільйон доларів, на ... особняк Мортон Платт на нью-йоркській П'ятій авеню - він і зараз залишається постійною резиденцією Картьє. Таким чином був зроблений стрибок за океан - адже дотепер американські мільйонери були змушені приїжджати за прикрасами та дрібничками від Картьє до Європи.

Перед красою виробів від Картьє не може встояти сама фірма - зараз вона планомірно викуповує свої шедеври, що символізують той або інший етап розвитку фірми. До речі, у 1987 році на аукціоні "Сотбі", де було виставлено багато коштовностей герцогині Віндзорської, "Картьє" придбала за декілька мільйонів доларів брошку з пантерою зі смарагдом "кабошон" у 116,74 карата і ще одну фігурку пантери, що лежить на сапфірі "кабошон" у 152,35 карата. Ці пантери поповнили колекцію у 8 тисяч коштовностей, представлених у музеї "Картьє" в Женеві.

Коштовності від Картьє завжди продавалися там, де з'являлися багаті люди. Вони могли придбати намисто з діамантами для вечірнього прийому поруч із пірсом, де тільки причалила їхня яхта в Монако, не представляло труднощів відшукати бутік з виробами від Картьє в будь-якому фешенебельному готелі на будь-якому модному курорті, щоб подарувати дамі, якій протягом курортного сезону було віддане серце, браслет з діамантами або каблучка з рубінами. А сьогодні ці коштовності продаються більш ніж у п'ятьох тисячах магазинів та бутіків по всьому світу, є вони і у Москві. Протягом багатьох років Картьє продовжує створювати речі, що відображають дух часу, і класику, яка живе завжди.

07.10.2005, Ганна Володина /Особисті Гроші/

privatebanking.com.ua

 


 
КРАЩА СРІБНА МОНЕТА 2018р.
Всього голосів: 41
Результати
Нумізматичний форум RAND


© Магазин Антиквар

Розробка та розкрутка
дизайн студія 2day
+ 38 (0352) 23-59-55  info@antykvar.com.ua  
 Карта сайту  Допомога  Лінки